A magyar anyák nehezebben élik meg azt, hogy bölcsődébe kell adniuk gyermeküket. Jót tesz-e a gyermeknek, nem vált-e rossz irányba a fejlődése - ezek a főbb kérdések.
Danis Ildikó fejlődés-pszichológus azt mondja, a kutatások szerint nincs különbség a valamely nappali intézményben és az otthon nevelt gyermekek fejlődése közt akkor, ha megfelelőek a körülmények. A hangsúly azonban éppen a jó minőségű ellátáson van. Nagyon is sok múlik azon, hány gondozóra hány gyermek jut, milyen az intézmény felszereltsége, biztonsága. Minél kisebbek a gyermekek, annál több pedagógusra van szükség. Az ideális, ha egy gondozóra öt-hat gyermeknél nem jut több.

A WHO ajánlásai közt szerepel, hogy a gyermeki fejlődés legfontosabb időszaka az egy-másféléves kor, amelyet a kisgyermeknek lehetőség szerint a családjával kell töltenie. Egyre több országban támogatják ezért, hogy az anyák ezt az időszakot otthon tölthessék a gyermekükkel, akár úgy ösztönözve ezt, hogy a teljes fizetésüket megkapják ez idő alatt.
A kutatások szerint, abban az esetben, ha az anya otthon figyel a gyermekére, jó környezetet alakít ki számára, a második évtől már nem okoz gondot a bölcsődébe járás. A kutatások azonban azt is igazolják, hogy azok között a kicsik között, akik napi 10-11 órát töltenek el a napközi intézményekben, megnő a viselkedés- és magatartászavaros gyerekek aránya. A szakértők szerint, a legideálisabb az lenne, ha a délutánokat már a bölcsődés gyermek is otthon töltené.-irja az mr1 kossuthradio.
Kutatók szerint a vizsgálatok azt igazolták, hogy azok a gyerekek, akik egyéves koruk alatt, napi 4 órát vagy annál többet töltöttek anyai gondoskodás nélkül, agresszívebbek voltak kortársaikkal szemben, inkább mutattak bizonytalan kötődési mintázatot és kevésbé voltak hajlandóak a felnőttek utasításainak eleget tenni (Belsky 1986, 1990). Más kutatók azonban nem tudták igazolni ezeket az eredményeket. Ők a bölcsődei nevelés jótékony hatását emelték ki, megfigyeléseik szerint a bölcsis gyerekek értelmi fejlődése gyorsabb, az engedetlenséget Ők a függetlenség, önállóság megnyilvánulásának tartották (Clarke-Stewart, 1989).
Végül
abban sikerült a kutatóknak egyezségre jutniuk, hogy a bölcsődei
gondozás minősége valamint a családi gondozás, az otthon élvezett
szeretet és figyelem az, ami igazán meghatározza a gyermek értelmi,
érzelmi fejlődését.
Mit
vonhat le tanulságként
az ellentmondó eredményekből a gyermekét féltő, érte aggódó
anya?
Amennyiben lehetséges, próbálják az anyai gondoskodást megadni a gyermek számára, legalább kétéves koráig. Ha szükséges a bölcsőde, lassan, fokozatosan szoktassák be a gyermeket.
Amennyiben legalább kétéves korig nem megoldható a gyermek otthoni nevelése, próbálják minél tovább halasztani a bölcsőde kezdését, a beszoktatás itt is fokozatos és lassú legyen.
Amennyiben lehetséges, próbálják az anyai gondoskodást megadni a gyermek számára, legalább kétéves koráig. Ha szükséges a bölcsőde, lassan, fokozatosan szoktassák be a gyermeket.
Amennyiben legalább kétéves korig nem megoldható a gyermek otthoni nevelése, próbálják minél tovább halasztani a bölcsőde kezdését, a beszoktatás itt is fokozatos és lassú legyen.

A bölcsődén kívüli időben pedig fordítsanak minél több időt a gyermekre, játszanak vele, vegyék ölbe, dajkálják. Tegyék ezt még akkor is, ha a háztartásban esetleg elmaradnak a napi ütemezéstől.
A
döntést tehát a körülmények mérlegelése után, kinek-kinek magának
kell meghoznia, ami - mivel a gyermekünkről van szó, - nem könnyű.
Azért sem, mert az intenzív együttlét után nemcsak a gyermeknek,
hanem az anyának is meg kell küzdenie az elválás nehézségeivel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése